Hoofdsponsor

Aluminium of staal?

Eerst een aantal feiten ter verduidelijking:

  • Aluminium is minder veerkrachtig dan staal. Staal is comfortabel omdat door de sterkte van de buis geen grote diameter gebruikt hoeft te worden en er bovendien een hoogwaardige zeer dunwandige buis gebruikt kan worden. Dit rijdt comfortabel en absorbeert de schokken goed.
  • Aluminium is drie maal lichter, maar veel minder sterk dan staal. Verder is de elasticiteitsmodulus van aluminium drie maal zo laag als die van staal. Dus moet de diameter van de aluminium buis veel groter worden om een frame te maken dat stijf genoeg is. Dit groter maken van de diameter heeft als nadeel dat het de schokken directer aan de berijder doorgeeft. Bijkomend voordeel is dat de wanddikte kan afnemen naarmate de diameter van de buis toeneemt. Door toepassing van geavanceerde extrusie kunnen variërende wanddiktes worden gemaakt die de schokken beter dempen.
  • Aluminium laat zich in vergelijking met staal zeer makkelijk bewerken en kan ongelimiteerd worden vormgegeven. ( extrusie, walsen)
  • Om een hoge kwaliteit aluminium framebuis te creëren, moet het aluminium uitgebreid thermisch worden behandeld, teneinde de nodige taaiheid te krijgen. Ook na het lassen van het frame zou het ideaal zijn als het frame wederom thermisch wordt behandeld.
  • Ondanks de speciale legeringen en lakbehandelingen loert bij aluminium altijd het corrosiegevaar.
  • Lakwerk houdt het minder lang vol op aluminium dan op staal.
  • Hoe groter de diameter van de buis, hoe meer de fiets de oneffenheden doorgeeft aan de berijder. Het aluminium frame geeft dus een ‘hardere’ rit, dan een stalen frame.
  • Een aluminium voorvork dempt de grote schokken beter dan een stalen vork. Dit komt door de lage elasticiteitsmodulus van aluminium. Staal dempt echter de kleine trillingen (vibraties) beter en de vork is sterker. Carbon is superieur in het dempen van kleine trillingen en is bovendien zeer sterk te maken.
  • Een goed en bovendien mooi afgewerkt aluminium frame is gemaakt van hoogwaardige buizen. De extra dikke lasnaden zijn netjes weggepolijst. Het frame is thermisch nabehandeld. Dit alles kost meer geld dan het verwerken van een goed stalen frame. Het lastige voor een consument is nu, dat aan de buitenkant niet alle vakbekwaamheid is te zien, het zit er vooral in !
  • Een frame met dikke buizen kan voor de één oogstrelend zijn, maar kan een ander niet aanspreken. Dit is heel persoonlijk. Dat is één van de redenen dat wij nog zeer veel stalen frames verkopen. Bovendien zijn, met de komst van de nieuwste lastechniek, ook zeer lichte, oversized edelstalen buizen verwerkbaar met zeer veel positieve eigenschappen. Deze geven en een moderne 21e eeuw uitstraling en zijn toch van staal.

Conclusie:

Aluminium is geen heilig materiaal. Het is echter wel zeer licht en je kunt er erg stijve frames van bouwen. Dit rendeert vooral bij tempowisselingen en in de bergen. Het is minder comfortabel dan hoogwaardig staal.
Staal is evenmin heilig materiaal. De laatste tijd echter, zijn door toepassing van T.I.G. lastechniek in combinatie met zeer hoogwaardige dunwandige oversized buizen, ook zeer lichte stalen frames te maken. Deze zijn echter qua prijs vergelijkbaar met aluminium.


Terug naar Top ↑
  • Hoofdsponsor:

    Hoofdsponsor
  • Websponsor:

    Websponsor
  • Overige Sponsoren:

    Steven Koelewijn
  • Eresponsor

    VEBO

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52600322-1', 'auto'); ga('send', 'pageview');