Hoofdsponsor

Verslagen

Gepubliceerd op mei 29th, 2013 | door Wesley

Flechè de Wallonie 178km (Dreamteam)

Fietsvrienden,

Beter laat dan nooit dus bij deze nog een verslag van het Dreamteam 1,5wk geleden tijdens de Flechè de Wallonie. Vrijdag (nog) vol goede moed vertrok rond 13.30 uur het Dreamteam, met uitzondering van captain Ronald, richting hotel in Verviers. Frank was met Agnes al op donderdag vertrokken naar Spa om samen wat te relaxen (wij denken stiekem de route verkennen) in de Spa van het hotel (veel meer blijkt er ook niet te doen in Spa). Na aankomst in Verviers en inchecken de auto weer in richting Spa (16km) om Frank & Agnes te ontmoeten en gezamenlijk aan de pasta te gaan bij de plaatselijke Italiaan. Dit ritje van 16km duurde door het omhoog en omlaag rijden al 45min geloof ik waarmee de eerdere goede moed langzaam begon om te slaan in de realiteit van de grote voorjaarsklassiekers van TV. Het werd steeds stiller in de bus … gezonde wedstrijdspanning zullen we maar zeggen welke ik persoonlijk niet meer heb gehad sinds ik nog onder de lat stond aan de juiste (blauwe) zijde van de westmaat. Stoer hielden we het erop dat de lichamen zich aan het opladen waren voor een loodzware beproeving. Aangekomen in Spa, heerlijk gegeten, gekletst over wat er komen ging en weer afscheid genomen en ’s ochtends rond 8.00 uur afgesproken elkaar te ontmoeten bij de start in Spa. Na een kort nachtje, waarbij vooral EvertJan blij was dat bedgenoot Gerrit z’n benen had geschoren, in het mooie vd Valk hotel in Verviers hebben we lekker ontbeten en daarna wederom vertrokken richting Spa waar we Frank oppikten en onze startbescheiden konden ophalen. Nadat de Specialized ketting van EvertJan weer daar zat waar hij hoorde en Gerrit nog voor de teamfoto even met fiets en al het asfalt kuste waren we klaar voor vertrek. Klaar, zover het kon, voor 178km op en neer door de Ardennen waarbij EvertJan en Ruud gekozen hadden voor de 80km welke ze beide ook zeer goed volbracht hebben. Na een vlotte splitsing van de routes reden Frank, Wim, Gerrit en ik al snel de eerste beklimming op namelijk de Maquisard 3000m, 5,1% gem en max 10%. Enkel een kleine opwarmer in het verdere geweld bleek al snel. Na 12,8km namelijk de eerste ons qua naam bekende uitdaging namelijk de Redoute 1650m, 9,7% gem en max 20%, we werden hier meteen gewezen op het feit dat niets is wat het lijkt in de Ardennen. Als je er denkt te zijn volgt er altijd nog een gemeen toetje van een bochtje omhoog of een nog steiler laatste stukje naar de top. Na de Redoute wat kunnen herstellen voor de Chambralles na 21km 1550m, 9,5% gem en max 20% wederom. Deze eerste 3 klimmen was het Gerrit die nog niet helemaal lekker zat maar zoals vaker langzaam warm draait om vervolgens steeds wat sterker te worden. Zelf ging ik toen nog lekker (te snel) mee omhoog wat ik later een periode heb moeten bekopen. Wim en Frank fietsen namelijk schijnbaar wekelijks van meet af aan in het goede ritme door de dag. De eerste bevoorrading was na 45km waar we na zo’n 2 uur aankwamen …. Na wat eten, drinken en aanvullen van voorraden konden we meteen de Roche a Frene op 2000m, 9,5% gem en 13% max. De km’s vervolgens tot aan bevoorradingspunt 2 na 95km gaven ons Le Ancienne Barrire 4800m, 4,7% gem en 6% max, Cote de Saint Jaqcues 4700m, 5% gem en 6,5% max en Cote de Neuville 3100m, 6,3% gem en 13% max. Na deze tussenstop, waar Gerrit enkele km’s daarvoor nog naarstig op zoek leek naar een kortere route terug, kwam er een ‘vlak’ stuk van 40km waarbij eigenlijk niets vlak bleek. Ook deze km’s gaven enkel vals platte klimmen, van km 95 tot 120 was het ondergetekende die het inmiddels erg moeilijk had. Gerrit had inmiddels de tred wel te pakken en berggeiten Frank en Wim draaiden zoals gezegd gestaag door overal. Gesteund door mijn teammates en de eigen drive om ook deze uitdaging toch te gaan volbrengen werd ik door dit verraderlijke heuvelachtige stuk heen gefietst. Het vooruit sturen door mij van de 3 heren werd niet geaccepteerd en gelukkig kwam er, een hagelbui verder, na die voor mij zware 25/30km weer wat leven in me en konden we ons opmaken voor 2 nieuwe zware beproevingen na reeds 135km in de benen te hebben. Als eerste le Stockeu 2300m, 9,9% gem en 21% max en binnen 3km daarna de Wanneranval 1800m, 9,1% en 16% max om vervolgens richting de laatste bevoorrading te fietsen op 143km. Aanvullen wederom en nog 35km + 3 klimmen voor de boeg. Die laatste 3 Thier de Coo 2600m, 8,5% gem en 17% max, Le Haute Levee 3500m, 5,6% gem en 12% max, Le Rosier 4500m, 5,7% gemid en 12% max waren qua gemiddeld stijgings% misschien niet eens het zwaarst maar na 143km voelen die lange klims eigenlijk precies hetzelfde als de eerdere nog zwaardere klims van de dag. Na klim na klim symbolisch te hebben afgevinkt (Martijn) en weer bovenaan bij Wim, Frank en Gerrit te zijn aangesloten kwam het toetje van de dag namelijk zo’n 10km afdalen richting Spa. Wat een geweldig voldaan gevoel maakt zich dan meester van je dat je weet het volbracht te hebben. Voor alle 4 namelijk een record aantal km’s en dat ook nog eens zonder ook maar 10m vlak te hebben gefietst. Trots gefinisht en een geweldige ervaring rijker is dit met recht een super generale voor de Alp. Zeker dus aan te bevelen als je Alp ‘d HuZes, Tour for Life of Petit tour de France wilt gaan doen. De schade voor ons was uiteindelijk 181km en 3598 hoogtemeters in zo’n 10 uur fietsen, yeahhhhhh.

Alp ‘d HuZes here we come!!!